keskiviikko 9. syyskuuta 2015

Kestävän kehityksen toimintaa Kurikan kouluissa



Susanna Keskinen eli Koiviston koulun johtaja ja Kurikan muiden koulujen rehtorit pohtivat yhdessä Kurikan koulujen Kestävän kehityksen toimintaohjelmaa. Tämä artikkeli on koostettu heidän pohdinnoistaan.

Kurikan kouluissa on toteutettu ja toteutetaan Kurikan koulutoimen Kestävän kehityksen toimintaohjelmaa lukuvuosille 2012-2016. Toimintaohjelman laati Kurikan rehtorien johtoryhmä kevätlukukauden 2012 aikana.  Pohjana toimi valtakunnallinen ohjeistus, jota muokattiin sopimaan Kurikan koulujen tarpeisiin. 

Kurikan kouluilla tehdään kierrätystaidetta! Kuva: Susanna Keskinen



Valtakunnallinen ohjeistus KEKE-ohjelmiin


Tuttavallisemmin Kestävän kehityksen ohjelma on valtakunnankin tasolla lyhennetty KEKE-ohjelmaksi. Koulujaymparisto.fi:n mukaan Keke-ohjelman on tarkoitus olla ”koko oppilaitosyhteisöä osallistava työväline, jolla kestävä kehitys tuodaan osaksi opetusta ja koulutyön arkea. ” Valtakunnallisissa ohjeissa kestävä kehitys käsitellään hyvin laajasti ja se sisältää näkökulmia sekä ekologisesta ja taloudellisesta kestävyydestä kuin sosiaalisesta ja kulttuurisestakin kestävyydestä. (http://www.koulujaymparisto.fi/index.php?id=1)

Kurikassa käsitellään teemoja lukuvuosittain


Kurikan KEKE -ohjelmassa päätettiin järjestää lukuvuosittaiset teemat, joilla tuotaisiin Kestävän kehityksen ajatuksia koululaisten maailmaan. Lukuvuosittaiset teemat olivat seuraavanlaisia:
·         2012 – 2013 Turvallisuus ja yhteisöllisyys
·         2013 – 2014 Energian ja veden säästäminen, Jätteen synnyn ehkäisy ja kierrätys
·         2014 – 2015 Kestävä kulutus ja kestävät ruokavalinnat
·         2015 – 2016 Lähiympäristö, kulttuuriperintö ja monikulttuurisuus.
Teemojen alla on järjestetty sekä koulun omia, että yhteisiä teemapäiviä ja muita tempauksia. 

Turvallisuus ja yhteisöllisyys


Turvallisuuden teemavuonna järjestettiin yhteinen turvallisuuspäivä kaikille Kurikan 3. - 6. -luokkalaisille. Poliisi, palokunta, Punainen Risti ja reserviläiset kokoontuivat Paulaharjun koululle ja jokainen kertoi turvallisuudesta omalta katsantokannaltaan. Kaikki Kurikan 3.-6. luokkalaiset kuljetettiin paikalle kaupungin toimesta. Oppilaita varten paikalle oli järjestetty rastirata, jossa rasteja pitivät eri toimijat. Päivän aikana oppilaat saivat paljon tietoa mielenkiintoisella tavalla. Kaikki osapuolet olivat tyytyväisiä tapahtumaan.

Turvallisuuspäivän lisäksi kouluille jaettiin turvallisuuskansiot, joihin oli koottu monipuolisesti materiaalia turvallisuudesta. Kaikki koulut osallistuivat kansioiden materiaalien keräämiseen. Monella koululla otettiin käyttöön myös toimintakulttuurikansiot, joissa kuvattiin koulun arjen toimintatapoja.

Yhteisöllisyys teeman alla perustettiin oppilaskunnat myös ala-asteille rehtorien yhteisellä päätöksellä. Koulut nimesivät vastuuhenkilöt, joille tarjottiin myös mahdollisuutta kouluttautumiseen.

Yhdessä tekeminen opettaa. Kuva: Susanna Keskinen

Positiivinen vastaanotto


KEKE -ohjelma on otettu hyvin vastaan. Oppilaat tykkäävät touhuta erilaisten teemojen ympärillä. Asioiden liittyminen omaan elämänpiiriin lisää kiinnostusta. Opettajat ovat olleet helpottuneita, kun teemoja on jaettu eri vuosille. Näin on voitu keskittyä yhteen teemaan kerralla ja samalla toiminta on ollut suunnitelmallista. 
Erityismaininnan hyvästä toteutuksesta saa ensimmäisen teemalukuvuoden aikana järjestetty turvallisuuspäivä. Myös yhteistyö ruokapalvelun kanssa ruokahävikin vähentämiseksi on toiminut hyvin. Kurikassa on panostettu ruokahävikin vähentämiseen. Myös oppilaat ovat osallistuneet näihin talkoisiin. Yhteistyö mahdollistaa myös jatkuvan muistutuksen teemasta. Oppilaat saivat jätteen vähenemisestä pienen palkinnon. Se kannustaa toimimaan jatkossakin hyvien käytäntöjen mukaisesti.
KEKE -ohjelma on otettu hyvin vastaan ja koulujen välistä yhteistyötä eri aihealueissa olisikin toivottu lisää.

Vastaavaan urakkaan lähtevälle ohjeeksi


Kun lähtee suunnittelemaan KEKE -ohjelmaa, kannattaa tutustua muiden jo toteuttamiin ohjelmiin. Niistä voi saada hyviä ideoita ja vinkkejä ja niiden avulla voi välttää mahdollisia sudenkuoppia. Jo suunnitteluvaiheessa kannattaa miettiä ohjelman toiminnallistamista. Olisi myös hyvä, jos jokaisella koululla olisi kestävästä kehityksestä vastaava henkilö, joka huolehtisi aiheen näkymisestä koulun arjessa.
”Uusi opetussuunnitelma tuo varmasti uutta näkökulmaa myös kestävään kehitykseen.  Sen toiminnallisuus, laaja-alaiset oppimiskokonaisuudet ja oppirajat ylittävä teematyöskentely sopivat uskoakseni hyvin myös kestävän kehityksen toimintaohjelmaan. ” Susanna Keksinen toteaa.

Jos kiinnostuit KEKE-ohjelman tekemisestä käy tutustumassa valtakunnallisiin ohjeisiin tästä.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti