torstai 17. lokakuuta 2013

KYSYIMME: Vähenikö ruokahävikki Kurikassa?


Ruokahävikkikampanjan tavoitteena oli vähentää biojätteeksi päätyvän ruoan määrää, jätteenkäsittelykustannuksia, turhia raaka-ainekustannuksia ja ympäristön kuormitusta.

Lisäksi haluttiin lisätä tietoisuutta biojätteen ympäristö- ja talousvaikutuksista sekä oman toiminnan vaikutuksista edellä mainittuihin. Haluttiin myös oppia missä hävikkiä syntyy ja miten sitä vähennetään. Ratkaisuja etsittiin aktiivisessa vuoropuhelussa asiakkaiden, sidosryhmien ja kollegojen kanssa.

Työ käynnistyi alkumittauksella ja 12 viikon yhteistyöponnistuksella, jonka tarkoituksena oli vaikuttaa hävikin määrään, toimintatapoihin, haastaa asiakkaat mukaan kampanjaan ja lisätä yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa yli ammattirajojen.

Eri näkökulmia ruokahävikin syntymiseen käsiteltiin koulujen oppitunneilla, päiväkodeissa asiaa tuotiin esiin leikin ja yhteisen tekemisen kautta. Yhteistyössä pohdittiin myös oikeita annoskokoja ja toimintatapoja, joilla biojätteen määrä saataisiin putoamaan.

Keittiöillä kehitettiin toimintaprosesseja. Laadun kehittäminen ja kypsennyshävikin vähentäminen aloitettiin joulukuussa 2012 ja työ jatkuu edelleen.

Uusi mittaus ruokahävikin määrän selvittämiseksi tehtiin huhtikuussa 2013. Viikon ruokalista oli sama kuin alkumittauksessa.

Tulokset osoittivat, että Kurikan kaupungin alaiset yksiköt onnistuivat vähentämään ruokahävikkiä merkittävästi neljän kuukauden aikana:

  • Tuiskulan koulu 34%,
  • Nummen päiväkoti 88%,
  • Jurvan Oppilasravintola 31% ja
  • Sarvijoen päiväkoti 61%.

Yhteiskoulun ruokasalissa tarjoiluhävikki laski 25% ja Nummen päiväkodissa 45%. Muun muassa kiusausruokien valmistuksessa syntyvä paistohävikki väheni noin 5 prosentilla tuotekehittelyn tuloksena.

- Ruokahävikin pienenemisellä on suora vaikutus sekä valmistettavan ruoan, ostettavien raaka-aineiden sekä syntyvän biojätteen määrään. Ilman osaavaa ja innostunutta henkilöstöä, näin hyvän tuloksen saavuttaminen ei olisi ollut mahdollista, palvelupäällikkö Maarit Berghäll toteaa.

- Kampanjan taloudelliset vaikutukset ovat selvästi osoitettavissa. Syyskuun loppuun mennessä Kurikan kaupunki on kuluttanut elintarvikehankintoihin 24,9 % vähemmän rahaa edellisen vuoden vastaavaan tarkastelujaksoon verrattuna.

- Elintarvikehankinnat muodostavat ruokapalveluissa suurimman kuluerän yhdessä työvoimakustannusten kanssa. Kun kuntien resurssit pienenevät ja elintarvikkeiden hinnat nousevat samanaikaisesti, pienentämällä ruokahävikkiä mahdollistamme hyvän ja laadukkaan ruoan tarjoamisen myös tulevaisuudessa.

Berghällin mielestä kampanjan tärkeimpiä tuloksia ovat kampanjan herättämä huomio, sen synnyttämä  monipuolinen keskustelu sekä ruoan arvostuksen kohoaminen.

- Suuri kiitos onnistumisesta kuuluu valveutuneille ja ympäristöstään välittäville asiakkaille, mutta myös mahtavalle puhtaus- ja ruokapalveluitten henkilökunnalle, joka jaksaa fyysisesti raskaan ja vastuullisen työnsä ohella kehittää toimintaa. On hienoa työskennellä tässä porukassa, Berghäll päättää.

Teksti: Kurikan kaupunki / Maarit Berghäll

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti