torstai 22. kesäkuuta 2017

Alanurmon koulussa liehuu vihreä lippu -mitä se tarkoittaa?



Alanurmon koululle ja päiväkodille on myönnetty Vihreä lippu onnistuneen ympäristökasvatusohjelman onnistumisesta. Koululla on tällä hetkellä meneillään toiminnan toinen vuosi.

Alanurmon päiväkodilla käytetään kankaisia käsipyyhkeitä.
Ne pestään pesukoneessa käytön jälkeen.
Vihreä lippu liehuu salossa.

Vihreä lippu - toimintaohjelman tarkoitus on kasvattaa lapsia ja nuoria ympäristömyönteiseen ajatteluun, arkipäiväisten tekojen avulla. Osallistujat valitsevat vuosittain teeman (lähiympäristö, jäte, vesi tms.), josta tekevät toimintasuunnitelman ja raportoivat toiminnan toteutumisesta Fee Suomelle (Foundation of Environmental Education). Fee Suomi on toiminnan valvoja ja lopulta päättää, hyväksytäänkö osallistujalle (koulu/päiväkoti) vihreä lippu liehumaan salkoon. Toiminta ei lopu vihreän lipun myöntämiseen. Vihreä lippu –toiminta pääsee vasta tässä vaiheessa kunnolla alkuun.

Kestävä-hankkeen harjoittelija Vilma Laine kävi haastattelemassa Alanurmon päiväkodin johtaja Katja Korkiamäkeä sekä Alanurmon koulun rehtori Marko Kivimäkeä.

Mistä kuulitte Vihreä lippu-koulu -toiminnasta?

”Nettiä selailemalla sattumalta tuli vastaan tällainen toiminta ja siihen oli myös helppo saada muut opettajat mukaan. Toiminnassa mukana oleminen vaatii perehtymistä ja ennen kaikkea motivaatiota. Jos sitä ei ole, hommassa ole ollenkaan ideaa. Vihreä lippu-kouluohjelma oli hyvä ponnahduslauta lähteä syventämään tietoa ympäristökasvatuksesta.” Vastaa Marko Kivimäki.

Minkälaisiin asioihin haluaisitte erityisesti vaikuttaa?

”Haluan, että lapsille opetetaan kierrätystä ja miten maapallosta saadaan parempi paikka. Asiat opetetaan lapsien tasolla ja konkreettisesti.” Marko pohtii.

Hyvä ekotekoja ovat joskus ihan pienetkin asiat!


Miten perheet ovat mukana toiminnassa?

”Tapahtumien merkeissä. Meillä oli esimerkiksi kierrätysilta, jossa tavara vaihtaa omistajaa eli perheet sai tuoda itselleen tarpeetonta tavaraa. He toivat esimerkiksi pelejä, vaatteita tai leluja ja ottivat vastineeksi jotakin tarpeellista.” Katja Korkiamäki kertoo.




Yhteistyö paikallisten toimijoiden kanssa?

”Teemme mm. Lakeuden Etapin kanssa yhteistyötä. Etapin väki oli pitämässä täällä kierrätyksestä infohetken. Vielä ei ole ehtinyt muita tulla, mutta ajatuksia on vireillä.” Katja jatkaa.

Minkälaisia ideoita/toiveita on tullut lapsilta?

Eetu-ekonalle valvoo, että kaikki toimivat vihreän lipun mukaan.


”Lapset ovat ehdottaneet mm. sadeveden hyödyntämistä, Eetu-ekonalle -kampanjaa, lautasen syöntiä tyhjäksi, tavaroista huolehtimista, ettei niitä tarvitsisi turhaan heittää pois. He ovat ehdottaneet myös tyhjistä maitopurkeista, paperirullista ja voirasioista askartelua.” Katja kertoo lasten monipuolisista ideoista.











Ympäristökasvatus -mitä se tarkoittaa koululaisille?

”Vaikuttamista asenteeseen. Se tarkoittaa myös ymmärtämistä, miksi asiat tehdään näin ja että pienilläkin jutuilla voi vaikuttaa omaan ympäristöön. Ruokajätteiden vähentäminen on yksi hyvä esimerkki.” Marko pohtii.

Mikä on haasteellisinta ottaa huomioon/toteuttaa?

”Voi olla vaikea todeta, milloin asia on ymmärretty ja milloin asenne asiaa kohtaan on kohdillaan.” Marko päättää.

Kestävä -hanke kannustaa kouluja ja päiväkoteja liittymään Vihreä lippu -toimintaan. Koulujen   käytävillä kulkee päivittäin tulevaisuuden päättäjiä, eli tulevia aikuisia. Kun asenne on nuoresta lähtien kohdillaan, se näkyy valinnoissa tulevaisuudessa.  Nuorten asenne ympäristöarvoja kohtaan on joka tapauksessa monesti ihan toisenlainen kuin vanhemmilla sukupolvilla.


Kirjoittaja on harjoittelija Vilma Laine

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti